Go to Top

ΑΘΛΗΤΙΚΟΙ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΙ – ΠΩΣ ΝΑ ΜΕΙΝΕΤΕ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Τίποτα δεν είναι πιο μάταιο απ’ το να ασχολείστε με μια δραστηριότητα που σας αρέσει μόνο για να βλάψετε τον εαυτό σας και να μπείτε σε μια μακρά περίοδο αποκατάστασης. Παρόλο που μερικοί τραυματισμοί  είναι αναπόφευκτοι, οι σωστές συνθήκες και  η προσοχή στις λεπτομέρειες της προθέρμανσης, της αποθεραπείας και των διατάσεων βοηθούν στην αποφυγή τους.

 

ΠΡΟΛΗΨΗ

Η πρόληψη των τραυματισμών απαιτεί κοινό αίσθημα και προσεκτική προετοιμασία. Ακολουθώντας κάποιες βασικές αρχές, σας βοηθούν να εξασφαλίσετε ότι η δραστηριότητα σας δε θα σας προκαλέσει κάποιο τραυματισμό.

  • Πρώτα προθερμανθείτε: Αυτό είναι το πρώτο αξίωμα για την πρόληψη των τραυματισμών, και περιλαμβάνει 3 με 5 λεπτά χαμηλής έντασης δραστηριότητα, ακολουθούμενη από μερικά λεπτά διατάσεων
  • Διατηρήστε την ευκαμψία:  διατάσεις κατά το ζέσταμα και κατά την αποθεραπεία βοηθούν στην πρόληψη των μυϊκών τραβηγμάτων και στραμπουληγμάτων και γενικά των πόνων και των ενοχλήσεων που μπορεί να συμβούν μετά την άσκηση
  • Σταδιακή εξάσκηση: ξεκινήστε την άσκηση αργά και αυξήστε βαθμιαία σε ένταση και διάρκεια. Αδύναμοι αθλητές είναι διάσημοι γιατί προσπαθούν  να κάνουν πάρα πολλά σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Μην πέφτετε σε αυτή την παγίδα
  • Να είστε προετοιμασμένοι: χρησιμοποιήστε τον κατάλληλο εξοπλισμό, για κάθε άθλημα για παράδειγμα ένα  καλό ζευγάρι παπουτσιών για τρέξιμο ή επιγονατίδες για πατίνια. Βεβαιωθείτε ότι αυτά είναι σε καλή κατάσταση και είναι κατάλληλα για το επίπεδό σας. (πχ σκι για αρχάριους έναντι αυτού για προχωρημένους)
  • Ενυδάτωση: Το νερό είναι το καλύτερο ποτό για τα σπορ, και πρέπει να πίνετε άφθονο πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση (ιδιαίτερα όταν έχει ζεστό καιρό) και συνεχίστε να πίνετε όλη τη διάρκεια της μέρας
  • Αποφύγετε τις ακρότητες: Προσπαθήστε να μην ασκήστε έξω σε πολύ θερμό ή ψυχρό καιρό. Αλλά αν το κάνετε βεβαιωθείτε ότι το ντύσιμο σας είναι κατάλληλο και προσέξτε την εξάντληση απ’ τη ζέστη ή στο άλλο άκρο το κρυοπάγημα.
  • Αποθεραπεία στο τέλος: Οι διατάσεις μετά την άσκηση δεν πρέπει να παραλείπονται. Σταδιακά μειώστε την ένταση της δραστηριότητάς σας ώστε ο καρδιακός ρυθμός να επανέλθει στο φυσιολογικό.

 

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΟΥ ΤΡΑΥΜΑΤΟΣ – ΜΥΪΚΟΙ ΠΟΝΟΙ

Η σωματική άσκηση δεν πρέπει είναι επώδυνη. Ενίοτε μπορεί να συμβούν τραυματισμοί. Οι πιο συχνοί είναι αυτοί που οι αθλίατροι αποκαλούν τραυματισμοί από υπέρχρηση,  και  είναι συνήθως αποτέλεσμα της προσπάθειας να κάνετε πολλά σε σύντομο διάστημα.

Γενικοί μυϊκοί πόνοι και ενοχλήσεις είναι φυσιολογικοί όταν ξεκινάτε μια καινούργια δραστηριότητα ή όταν αυξάνετε την ένταση ή τη διάρκεια της άσκησης. Ωστόσο σωστές διατάσεις κατά τη φάση της αποθεραπείας  μπορεί  να βοηθήσουν στην πρόληψη των μυϊκών πόνων της επόμενης μέρας. Απ’ την άλλη πλευρά πόνος στις αρθρώσεις και τους συνδέσμους είναι συνήθως αιτία ανησυχίας.

ΟΙ ΠΙΟ ΚΟΙΝΟΙ ΤΥΠΟΙ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΩΝ

  • Μυϊκά τραβήγματα και υπερεκτάσεις. Ρήξεις των τενόντων και των μυϊκών ινών που οφείλονται κυρίως σε ακατάλληλες διατάσεις.
  • Διαστρέμματα: Ρήξεις στους συνδέσμους που ενώνουν τα οστά. Αυτό συνήθως συμβαίνει όταν οι αρθρώσεις στρέφονται ξαφνικά μ’ έναν αδέξιο τρόπο και με κάποια δύναμη.
  • Τενοντίτιδα: Φλεγμονή των τενόντων που μπορεί να βλάψει την κίνηση της άρθρωσης  και συνήθως προκαλείται από υπέρχρηση ή από ακατάλληλη τεχνική.
  • Κάταγμα κοπώσεως: Ραγίσματα στην επιφάνεια του οστού, που υποδεικνύει τραύμα που απέχει ελάχιστα από το σπάσιμο
  • Κατάγματα οστών: Κατάγματα στην σκελετό είναι συνήθως αντιληπτά εξαιτίας του έντονου πόνου και πάντοτε χρειάζονται ιατρική περίθαλψη.

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ (ΜΟΝΟΙ ΣΑΣ)

 

Ευτυχώς πολλοί απ’ τους  πιο συχνούς τραυματισμούς μπορεί να θεραπευτούν στο σπίτι αφότου βέβαια έχετε αξιολογήσει τη σοβαρότητα του τραυματισμού και έχετε καθορίσει ότι δεν απαιτείται ιατρική συμβουλή. Για στραμπουλήγματα  και διαστρέμματα  οι πιο συνήθεις συνιστώμενες οδηγίες μπορούν εύκολα να απομνημονευτούν απ’ το ακρωνύμιο (R-I-C-E) Α-Π-Π-Α δηλαδή ανάπαυση – πάγος – πίεση – ανύψωση.

 

  • Ανάπαυση: της τραυματισμένης περιοχής άμεσα ώστε να μειωθεί η κυκλοφορία του αίματος σ’ αυτό το τμήμα του σώματος
  • Βάλτε πάγο αμέσως – αυτό προκαλεί συστολή στις φλέβες και μειώνει το πρήξιμο
  • Πιέστε την τραυματισμένη περιοχή μ’ έναν ελαστικό επίδεσμο ή ρούχο για να βοηθήσετε στη μείωση του οιδήματος
  • Ανυψώστε την τραυματισμένη περιοχή  σε επίπεδο υψηλότερο απ’ αυτό της καρδιάς

 

ΠΟΤΕ ΝΑ ΕΠΙΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΓΙΑΤΡΟ

Αφήστε την κοινή αίσθηση να σας οδηγήσει στην απόφαση για το αν χρειάζεται να ζητήσετε ιατρική βοήθεια, χρησιμοποιώντας το βαθμό του πόνου και τις συνθήκες τραυματισμού ως οδηγό. Γενικά επισκεφτείτε  γιατρό αν

  • Ο πόνος είναι έντονος και επίμονος
  • Τραυματισμός σε οποιαδήποτε άρθρωση, που πιθανώς επηρεάζει υποκείμενους συνδετικούς ιστούς
  • Το τραύμα δεν θεραπεύεται σε λογικό χρόνο
  • Αναπτύσσετε μόλυνση ή πυρετό

Δεν είστε σίγουροι για τη σοβαρότητα του τραύματος